Giffits GmbH (heretter kalt Giffits) kjøper og selger kun i henhold til disse generelle vilkår og betingelser. Motbekreftelser som ikke er i samsvar med disse vilkårene vil bli avvist.
Ved bestilling via Internett inngås avtale mellom kunden og Giffits når Giffits aksepterer bestillingen. Dette gjøres ved å sende en ordrebekreftelse per e-post. Utsendelse av ordrebekreftelse er ikke en aksept fra Giffits, men tjener utelukkende til å bekrefte mottak av bestillingen. Kundens angrerett i henhold til § 649, 1. ledd, 1. setning i BGB er begrenset til viktige grunner. Ved åpenbare skrive-, trykk- og regnefeil har Giffits rett til å heve avtalen med mindre kunden er villig til å akseptere avtalen på de vilkår som åpenbart var tiltenkt. Giffits' medarbeidere har ikke rett til å inngå muntlige sideavtaler eller gi muntlige forsikringer som går utover innholdet i den skriftlige kontrakten.
Over- eller underleveranser på inntil 10 % er tillatt. I dette tilfellet skal kunden som har reklamert i henhold til § 377 HGB, kun betale leveringsprisen som tilsvarer den faktisk leverte mengden. Kunden skal betale for merleveranser på inntil 10 % dersom kunden ikke har reklamert i henhold til § 377 HGB. I dette tilfellet skal kunden også betale den forholdsmessig økte prisen som kan tilskrives overleveringen. Hvis kunden i tilfelle av en overlevering har varslet Giffits i samsvar med § 377 HGB, skal han ikke skylde det ekstra beløpet som forholdsmessig kan tilskrives overleveringen hvis han ikke har noen interesse i overleveringen og varsler Giffits om dette innen fristene som gjelder for varsling av mangler i samsvar med § 377 HGB. Han er imidlertid da forpliktet til å returnere de overskytende varene til Giffits på forespørsel. Over- eller underleveranser gir ikke kunden rett til å nekte aksept eller å trekke seg fra kontrakten.
Giffits har til enhver tid rett til å foreta delleveranser og utføre deltjenester, med mindre delleveransen eller deltjenesten er urimelig for Kunden.
Dersom fraktkostnadene for en vareforsendelse påviselig overstiger de faste fraktkostnadene, forbeholder Giffits seg retten til å viderefakturere merkostnadene til kunden. Ved bestillinger fra utlandet kan det påløpe ekstra tollkostnader eller importavgifter i bestemmelseslandet. Slike kostnader skal bæres av kunden; Giffits har ingen innflytelse på avgiftene og deres størrelse.
Leveringsdatoer eller -frister er kun bindende dersom de er bekreftet av Giffits skriftlig eller pr. telex. Giffits er ikke ansvarlig for forsinkelser i levering og ytelse på grunn av force majeure og på grunn av hendelser som gjør leveransen vesentlig vanskeligere eller umulig for Giffits, ikke bare midlertidig, selv ved bindende avtalte frister og datoer. De gir Giffits rett til å utsette leveransen eller tjenesten så lenge hindringen varer pluss en rimelig oppstartstid eller å trekke seg fra kontrakten helt eller delvis på grunn av den delen som ennå ikke er oppfylt. Dersom Giffits er ansvarlig for at bindende avtalte frister og datoer ikke overholdes eller er i mislighold, er ansvaret begrenset til en halv prosent av fakturaværdien (ekskl. mva.) av de leveranser og tjenester som er berørt av forsinkelsen for hver fullførte forsinkelsesuke, men maksimalt totalt fem prosent av fakturaværdien av de leveranser og tjenester som er berørt av forsinkelsen. Eventuelle ytterligere krav er utelukket, med mindre forsinkelsen skyldes grov uaktsomhet fra Giffits side.
Giffits forbeholder seg retten til mindre eller ubetydelige avvik når det gjelder farge, materialtykkelse og design. De tilsvarende opplysningene på leveransen og tjenesten er beskrivelser eller merking og er ikke garanterte egenskaper.
Risikoen går over på kunden så snart forsendelsen er overlevert til den som skal utføre transporten. Dersom forsendelsen utsettes på kundens anmodning, går risikoen over på kunden ved melding om at forsendelsen er klar til forsendelse.
Ved forsendelser som ikke er levert direkte til Giffits, er Giffits ikke forpliktet til å underkaste varene en nærmere undersøkelse for mangler eller fullstendighet. Vår reklamasjon skal derfor likevel anses å være rettidig dersom kunden har varslet Giffits umiddelbart og Giffits uten opphold har videreformidlet reklamasjonen til leverandøren. Eventuelle reklamasjoner må fremsettes umiddelbart og skriftlig. Kunden er i denne sammenheng sluttkunden og ikke transportør, speditør eller annen medhjelper.
Varene forblir Giffits' eiendom inntil full betaling er erlagt. Kunden har imidlertid rett til å videreselge varene med eiendomsforbehold som ledd i den ordinære virksomheten. Ved videresalg skal Kunden overdra alle krav som oppstår som følge av videresalget til Giffits som sikkerhet. Ved tredjemanns rådighet over forbeholdsvaren skal kunden gjøre oppmerksom på Giffits' eiendomsrett og varsle Giffits om transaksjonen uten ugrunnet opphold.
Giffits tilbyr som hovedregel betaling på forskudd, på konto eller med kredittkort (MasterCard, Visa). Giffits forbeholder seg retten til å tilby kunden kun visse betalingsmåter for hver enkelt bestilling. Rabatter kan bare trekkes fra dersom dette er uttrykkelig avtalt. Ved kjøp på konto skal fakturabeløpet betales innen 14 dager etter mottak av varen. Ved betaling med kredittkort vil kundens kredittkortkonto umiddelbart bli belastet med fakturabeløpet. Kunden samtykker i at Giffits kan sende fakturaen i digital form, f.eks. som pdf-fil. Fra hvilket tidspunkt og i hvilket format e-faktura sendes i B2B-virksomhet er opp til Giffits.
Tysk lov skal gjelde med unntak av FN-konvensjonen om kontrakter for internasjonale løsørekjøp. Eneste verneting og oppfyllelsessted for alle krav i forbindelse med forretningsforholdet er Giffits' forretningskontor. Giffits har også rett til å reise søksmål ved kundens alminnelige verneting.
Giffits forplikter seg til å overholde personvernbestemmelsene, spesielt GDPR og BDSG, samt andre relevante rettslige standarder, ved behandling av kundens personopplysninger. Kun de opplysningene som er absolutt nødvendige for bruk av en tjeneste vil bli behandlet. Personopplysninger behandles konfidensielt. De vil bare bli gitt videre til tredjeparter hvis dette er absolutt nødvendig for å oppfylle kontrakten. Du finner mer informasjon i Giffits' informasjon om personvern.
Alle opphavsrettslige bruksrettigheter i enhver prosess og til ethvert formål til skisser, design, originaler, filmer og lignende skapt av Giffits skal forbli hos Giffits, med forbehold om eventuelle uttrykkelige bestemmelser om det motsatte. Tilbudet på nettstedet leveres og overvåkes av Giffits, Hamburg. Alle data, informasjon og materiale på dette nettstedet, ikoner/bilder, illustrasjoner, lyd- og videoklipp er beskyttet av opphavsrett, varemerker og andre immaterielle rettigheter som innehas eller kontrolleres av Giffits eller andre parter og som Giffits har fått lisenser til. Dette materialet/dataene kan ikke kopieres, reproduseres, republiseres, lastes opp, legges ut, overføres eller distribueres på noen måte, inkludert via e-post og andre elektroniske midler. Uten skriftlig forhåndssamtykke fra eieren er endring av data, informasjon og materiale, bruk på andre nettsteder eller i nettverksdatamiljøer og bruk til andre enn personlige, ikke-kommersielle formål et brudd på opphavsrett, varemerker og andre eiendomsrettigheter og er derfor forbudt. Giffits forbeholder seg retten til å straffeforfølge enhver krenkelse av disse rettighetene.
Følgende gjelder for selskaper:
I henhold til § 377 i den tyske handelsloven (HGB) må kunden umiddelbart undersøke de leverte varene og melde fra om eventuelle mangler for ikke å miste sine garantikrav. Leverte varer vil kun bli tatt tilbake etter forutgående skriftlig avtale mellom kunden og Giffits.Varer som på kundens anmodning er forsynt med reklamasjonsmelding, tas ikke tilbake. Med mindre bestemmelsene i punkt 3 "Leveringsomfang og tjenester" og/eller punkt 7 "Garanti" i disse vilkårene kommer til anvendelse. Returkostnadene skal bæres av kunden. Giffits aksepterer ikke fraktfri retur. Det foreligger ingen rett til omlevering av varene. Vareprøver kan kun leveres mot faktura. Det er ikke rett til å returnere vareprøver med mindre bestemmelsene i punkt 7 "Garanti" i disse Vilkårene kommer til anvendelse.Hvis det kjøpes mer enn 100 enheter av varen som er bestilt som vareprøve, vil prøvekostnadene bli motregnet i bestillingen. For produkter med større minimumskjøpskvantum betales prøvekostnadene når minimumskvantumet kjøpes.Det tar vanligvis to til tre virkedager å behandle en reklamasjonshenvendelse.Ta kontakt med din personlige kontaktperson hos Giffits. Du kan også nå dem via e-post til post@giffits.no eller faks til +49 (0)40 2788 201-790.
Følgende gjelder for forbrukere:
Dersom det oppdages åpenbare transportskader ved levering av varene, ber vi om at slike mangler om mulig meldes direkte til leverandøren og at Giffits kontaktes raskt. De lovbestemte kravene og håndhevelsen av disse, særlig garantirettighetene, forblir upåvirket selv om kunden unnlater å reklamere og/eller kontakte Giffits. Kunden vil imidlertid hjelpe Giffits med å håndheve sine egne krav mot transportøren eller transportforsikringsselskapet. Det tar vanligvis to til tre virkedager å behandle en klagehenvendelse.Ta kontakt med din personlige kontaktperson hos Giffits. Du kan også nå dem via e-post til post@giffits.no eller faks til +49 (0)40 2788 201-790.
Forbrukerne har lovbestemt angrerett i henhold til angrerettsvilkårene. Hvis kunden er en entreprenør eller handler på vegne av et selskap (§ 14 BGB), gis det ingen angrerett og returrett i henhold til § 312g BGB sammenholdt med § 355 BGB. Angreretten gjelder kun for forbrukere i henhold til BGB § 13: "En forbruker er enhver fysisk person som inngår en rettshandel for formål som hovedsakelig ligger utenfor vedkommendes næringsvirksomhet eller yrke."
Avbestillingsregler
Rett til oppsigelse
Du har rett til å kansellere denne kontrakten innen fjorten dager uten å oppgi noen grunn. Angreretten gjelder fjorten dager fra den dagen du eller en tredjepart som du har oppnevnt, og som ikke er transportøren, overtok de siste varene.
For å benytte deg av angreretten må du sende oss
Giffits GmbH
Weidestraße 122 b
22083 Hamburg
Tyskland
Telefon: 800 248 40
Faks: +49 (0)40 2788 201-790
www.giffits.no
post@giffits.no
ved hjelp av en tydelig erklæring (f.eks. et brev sendt per post, faks eller e-post) om din beslutning om å kansellere denne kontrakten. Du kan bruke det vedlagte eksempelet på oppsigelsesskjema, men dette er ikke obligatorisk. For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender melding om utøvelse av angreretten før angrefristen er utløpt.
Konsekvenser av kansellering
Hvis du trekker deg fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger mottatt fra deg, inkludert leveringskostnader (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den rimeligste typen standardlevering som tilbys av oss), uten unødig forsinkelse og under alle omstendigheter senest 14 dager fra den dagen da vi ble informert om din beslutning om å trekke deg fra denne avtalen. For denne tilbakebetalingen vil vi benytte samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre annet er uttrykkelig avtalt med deg; du vil under ingen omstendigheter bli belastet med gebyrer for denne tilbakebetalingen.
Vi kan nekte å refundere deg før vi har mottatt varene tilbake eller før du har fremlagt bevis på at du har returnert varene, avhengig av hva som kommer tidligst.
Du må returnere eller overlevere varene til Giffits GmbH, Rücksendung, Weidestraße 122 b, 22083 Hamburg umiddelbart og i alle fall senest innen fjorten dager fra den dagen du informerer oss om kanselleringen av denne kontrakten. Fristen er overholdt hvis du sender varene før fristen på fjorten dager er utløpt. Du skal bære de direkte kostnadene ved retur av varene. Kostnadene for varer som ikke kan sendes med pakkepost, anslås til maksimalt ca. 80 euro.
Du må bare betale for verditap på varene hvis dette verditapet skyldes håndtering av varene som ikke er nødvendig for å kontrollere deres tilstand, egenskaper og funksjonalitet.
Årsaker til utelukkelse eller kansellering
Angreretten gjelder ikke for kontrakter:
Eksempel på avbestillingsskjema
(Hvis du ønsker å kansellere kontrakten, vennligst fyll ut og returner dette skjemaet)
Til
Giffits GmbH
Weidestraße 122 b
22083 Hamburg
Tyskland
Telefon: 800 248 40
Faks: +49 (0)40 2788 201-790
www.giffits.no
post@giffits.no
Jeg/vi (*) kansellerer herved avtalen som jeg/vi (*) har inngått om kjøp av følgende varer (*)/utførelse av følgende tjeneste (*)
- Bestilt den (*)/ mottatt den (*)
- Navn på forbruker(e)?
- Adresse til forbrukeren(e)?
- Forbrukerens/forbrukernes underskrift (kun ved melding på papir)
- Dato
_______________________
(*) Stryk det som ikke passer
Den 9. januar 2016 opprettet EU-kommisjonen en plattform for utenrettslig tvisteløsning i forbindelse med nettkjøp. Den kan nås via URL-adressen https://ec.europa.eu/consumers/odr. Giffits vil benytte anledningen til å informere deg om at det ikke foreligger noen plikt til å delta i en voldgiftssak, og at denne muligheten dessverre ikke kan innvilges.
Dersom enkelte bestemmelser i disse Generelle Vilkårene helt eller delvis skulle være eller bli ugyldige eller inneholde en smutthull, skal dette ikke påvirke gyldigheten av de øvrige bestemmelsene.
Giffits GmbH
Weidestraße 122 b
22083 Hamburg
Tyskland
Telefon: 800 248 40
Faks: +49 (0)40 2788 201-790
www.giffits.no
post@giffits.no
Administrerende direktør: Marcus Schulz, Thorsten Schmidt
Status: Hamburg, november 2024